tisdag 9 augusti 2011

Vardagen har kommit ikapp mig ;)

Nu är det full fart igen! I dag började flera stycken på kontoret och det blev både trevliga fikastundar och en riktig lunchbreak! Det behövs!
Lärarnas årsprogram avseende implementering av Lgr11 och vår viktiga synvända är nu i box och vi skickar ut allt i dagarna! Alla lärare börjar på torsdag. En skola är ingen skola före eleverna kommer! Vi längtar efter dom, och den 22 augusti kan vi hälsa våra nya sjuor välkommen och åttor och nior välkommen tillbaka!
Det ska bli så roligt att jobba med utveckling av verksamheten i höst, att se hur lärarna blir riktigt upplyfta av att ha något nytt för ögonen!
Två nya lärare har vi med oss i teamet i år, en i matte och en i spanska! Jag önskar Matts och Jesus välkommen till oss och lycka till med arbetet i arbetslaget!

Just nu är det mycket som händer i världen som ger oss gungfly och vi blir oroliga.
Det är ekonomisk kris i USA vilket ger synergieffekter på oss alla på olika vis.
Hungersnöden i Afrika är frustrerande. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något. Läs läraren Ann-Marie Körlings blogg om vad du kan göra för att hjälpa!
Utöya har inte släppt, i söndags var det en dokumentär om händelserna på tv….och jag kan berätta att några affärer i KIWI kedjan i Norge vill inte ha tidningarna i tidningsställen vänt utåt i butiken om ”personen som vi inte ska benämna” är på framsiden. Det är bra! vi ska inte ge mördaren ett ansikte utåt! Tydligen är det han är mest intresserad av.


Ja, det är en omtumlande tid vi lever i. det jag önskar nu är att det blir ett sjuhejdundrades fantastiskt år på Perslundaskolan, för eleverna, för oss personal och för skolan! Utredningen om Ockelbos skolorganisation ska sjösättas nu i höst. Denna utredning är en förutsättning innan det blir beslut om rust av våra lokaler som är i extremt dåligt skick! Vi har mycket som är bra: personalen, maten och en positiv kämparanda, men vi kan inte skylta med ändamålsenliga lokaler. Jag blir ledsen varje gång jag går ner i källaren och ser pojk- och tjejtoaletterna. En del kritiska röster har jag hört ang att det har tagits in en utomstående konsult för utredningsuppdraget. Själv tycker jag det är bra! Jag var med i den förra omgången, då politikerna sa nej till vårt förslag. Det var ledsamt. Men nu tar vi nya tag! Jag tänker på SAS-Jan Carlzon och vad han har skrivit i sin ledarskapsbok ”Riv pyramiderna” (s.133) ang konsulter: "Jag kan inte tycka annat än att det är klokt och ansvarsfullt att ta ombord en lots när man ger sig in i nya och riskabla farvatten!"

Nu kastar vi loss inför nästa läsår!