lördag 10 september 2011

Kurslitteratur eller glassiga modemagasin?

Jag är i konflikt! Med mig själv. Som prenumerant på ett antal tidningar som dimper in genom springan i dörren, blir jag ibland frustrerad.

I min rektorsroll så läser jag nu de sista poängen i kursen mål och resultatstyrning vid Rektorsutbildningen i Uppsala. Detta är andra året av tre och det är mängder av litteratur som ska plöjas igenom, det är mycket tankearbete och reflexion på praktiken som ska till innan man får något ner på papperet. Förutom detta har jag ett stort intresse för forskningsrapporter och övrig facklitteratur som hör rektorsjobbet till att hålla reda på. Det är så mycket jag vill läsa ibland, så att jag skulle kunna ta en vecka på hemmaplan och bara läsa och läsa.

Läsandet och ”forskandet” omkring uppdraget kickar i gång mig och det är på det viset jag hittar vägar i utvecklingsarbetet, inspiration till nya tankar och idéer. Hur gör andra? Vad har forskningen kommit fram till? Ingen spaning, ingen aning, är det någon som har sagt en gång..

Man skulle ju kunna tro att rektorsjobbet är enbart 40 timmar i veckan på plats bakom skrivbordet .. :), riktig så förhåller det sig inte för landets rektorer oavsett i vilken verksamhet man befinner sig kan jag tryggt påstå. Jag tror nog att det är det mest kompläxa uppdrag man kan ha.
Det finns ständigt ett flöde av arbete som man inte hinner på dagarna eftersom stor del av veckan går åt till möten. Jag gör mycket jobb på hemmaplan. Och det är ju fantastiskt att det går att göra det med hjälp av våra tekniska hjälpmedel. Dessutom är det skönt att få vara i fred från bruset om man ska skriva och formulera dig i olika rapporter och sammanställningar. MEN just nu har det känts som att jag inte har något privatliv ett tag och det är ju inte bra i längden.

Det är just i detta jag är i konflikt med mig själv!
Senaste tre nummer av min hälsa och träningstidning ligger olästa. Två nummer av min modemagasinsfavorit ligger halvlästa och nyss damp det ner ett nytt. Det finns två rapporter från Skolverket om analys av betyg som jag hemskt gärna vill läsa NU eftersom jag är mitt i arbetet med kvalitetsredovisningarna för både komvux och Perslundaskolan. Dessutom har jag en helt ny bok av Christian Lundahl som handlar om summativ och formativ bedömning i skolan. Den är jag JÄTTESUGEN på att läsa snarast, det är ett spännande område som det skrivs jättemycket om för tillfälle, särskilt med tanke på att vi nu i höst har gått in i ett helt nytt betygssystem. Sist men inte minst: Jag har litteratur till rektorsutbildningen som jag bör läsa SNARAST eftersom jag ska skriva ihop 80% av mitt ex arbete före mitten på oktober.

Vad ska jag prioritera? Denna känsla har jag ofta och jag kan inte koncentrera mig på nåt av det ovannämnde överhuvudtaget.

Jo, då tar jag bara och sätter mig i soffan, bullar upp ett gäng kuddar och tar till exempel mitt nya fina glassiga modemagasin som till stor del består av reklam (vem bryr sig bara det är vackert?) och bläddrar igenom, sedan läser jag en och annan artikel, och det bästa är att jag känner mig påfylld och med ny energi på en gång.

Sedan går det som en dans att titta på Skolverkets rapport om analys av betyg, eller att läsa om skolutecklingens många ansikten!

Koppla av med ett glassigt magasin ibland du också!